Tänä
vuonna tulee kuluneeksi 68 vuotta siitä, kun talvisodan syttyessä
karjalainen kansa joutui lähtemään kotiseuduiltaan sotaa
pakoon. Monille
kylille lähtökäsky tuli viimeisellä hetkellä.
Joillekin annettiin aikaa
muutama päivä, joillekin muutama tunti. Mitä ajatteli
Evakkolaulun äiti,
joka sanoo: tässä on miun koko omaisuus, viisi lasta sekä
kahvipannu uus.
Tiedetään tapauksia, että lähdön kiireessä
vetäistiin mukaan sängyn alta
pitsilaatikko, mutta seinälle jäi arvokas taulu ja piirongin
laatikkoon
talon paperit. Monissa perheissä ehdittiin sentään ottaa
mukaan valokuvat.
Niistä on ollut paljon hyötyä ja iloa.
Jokaisella
evakolla on omat muistonsa. Heistä jokaisesta saisi oman
tarinansa. Evakon kohtalo on jokaisella erilainen mutta aina yhtä
satuttava
ja järkyttävä. Me olemme nyt kokoontuneet tänne
Lohjalle evakkovaellukseen.
Juuri tällaiset evakkomatkaan liittyvät tapahtumat kirvoittavat
esiin
muistot.
Aikuisten
ja lasten evakkomuistot eroavat toisistaan. Itse muistan parhaiten
evakkomatkan, joka alkoi juhannuksen jälkeen kesällä
1944. Se vei meidät
Lappeenrannan ja Nuijamaan rajalta ensin hevoskyydillä Savitaipaleelle,
sieltä Selänpään asemalle. Siellä käytiin
junaan ja mummo jäi tunniksi
istumaan aseman penkille vieressään pissapotta ja maitokannu.
Mummo ei
hermostunut, vaan kertoi ajatelleensa, että juna tulee takaisin
hänet
hakemaan. Tulihan se, oli vain vaihtanut raiteita.
Junamatka
kesti pari viikkoa, niin ainakin muistan. Vähintään kerran
meidät
juoksutettiin metsään pommituslaivueen pelossa. Mynämäeltä
Hiekkamäen
asemalta meidän perheemme, sotaleski-äitini, minä pieni
tyttö ja
isovanhempani haettiin Korvensuun kylään, Jäppilän
taloon. Alkoi kesä
uusissa maisemissa, hyvien ihmisten luona, jotka ottivat meidät
vastaan
sydämellisesti ja lämpimästi, Muutama viikko sitten siunattiin
minun äitini
viimeiselle matkalleen. Neljä Jäppilän evakkotalomme
lapsista oli
saattamassa häntä, sillä ystävyys on jatkunut yli
kuusikymmentä vuotta.
Aikuiset
kokivat evakkomatkan toisin kuin lapset. Sota oli niin suuri
vääryys, että yksittäinen ihminen pystyi tuntemaan
sen jaloissa vain
voimattomuutta. Oli valtava huoli läheisistä, lapsista, miehistä,
isistä ja
pojista rintamalla. Oli huoli kotirintamasta. Oli pelko pommituslaivueista,
jotka kylvivät kuolemaa. Tuli tieto, ilmoitus, lähtö
ja paluu. Uusi tieto,
uusi lähtö, hiljaisuus, ei enää koskaan paluuta.
Itse olin
sodan aikana lapsi. Muistan vahakukat. En kestä niitä vielä
tänä
päivänäkään. Valokuvaamossa äiti sanoi,
että sinä olet sotaorpo, isä on
kaatunut rintamalla, älä hymyile. En hymyillyt, sillä
sorsettimekon hihojen
kuminauhat puristivat sietämättömästi. Muistan kangaskengät,
jotka menivät
riekaleiksi sateella. Muistan aikuiset, jotka itkivät ja nauroivat
samanaikaisesti. Muistan mustat vaatteet hautausmaalla ja suruharson
äidin
kasvoilla. Muistan merkillisen pimeän ja kylmän illan jolloin
isäni
siunattiin. Samana yönä siunattiin yli 120 sankarivainajaa.
Muistan sanoja:
Syväri...Kannas... Paatene. Äänislinna...
Muistan
katsoneeni sanomalehtien kuolinilmoituksia, joissa yhdessä luki
minun nimeni surevien joukossa. Muistan juosseeni mummon pihamaalle
näyttämään pientä nyrkkiäni, kun yksi
pommikone teki kaarroksen alas.
Muistan miten mummo kantoi minut perunakuoppaan ja heittäytyi itse
päälleni.
Pelko ja tuska. Kyyneleet. Kirjeet rintamalta. Isä on kaatunut.
Myöhemmin
mietin, missä hän on. Mullan alla? Taivaassa? Vaiko vankileirillä?
Aikako
kultaa muistot? Ei ainakaan sodan muistoja. Ei sota saa ympärilleen
pitsikoristeisia ikkunanpieliä. Mutta sotaankin liittyy nostalgiaa:
muoti,
musiikki, taide, kirjat.
Katkeruudessa
ei voi elää. Koko elämäänsä ei voi itkeä
sitä, mitä ei voi
enää saada. Me evakkolapset tiedämme, että vaikka
useimmilta meistä vietiin
isä ja koti, katkeruutta ei voi kantaa loputtomiin. Kaatuneitten
muistopäivänä menemme sankarihautausmaalle ja rukoilemme
hiljaa. Kiitämme
heitä, joka ovat antaneet meille elämän, kiitämme
läheisiämme että olemme
jaksaneet ja kestäneet. Orpous on aina olemassa. Evakkous ja kodin
menettäminen ovat tuskaisimpia muistoja, mitä voi olla.
Katkeruudessa
ei todellakaan voi elää. Elämään täytyy
löytää ilo,
hyväksyminen ja optimistisuus. Muistoja ei voi kieltää,
mutta emme voi elää
vain muistoissa. Elämme tästä eteenpäin päiviä,
jotka olemme edessämme ja
olemme niistä kiitollisia. Mutta palaamme sotamuistoihin ja
evakkomatkoihimme silloin, kun on aika palata.
|
Lohjan
Karjalaseuran puheenjohtaja Pirkko Siili
valtioneuvos Johannes Virolaisen patsaalla 4.8. |
Olemme pysähtyneet hetkeksi vaelluksemme alkuvaiheessa merkittävän
suomalaisen evakon muistomerkille muistelemaan ja kunnioittamaan hänen
työtään karjalaisten ja koko maamme hyväksi. Seisomme
valtioneuvos Johannes
Virolaisen muistomerkin äärellä. Hänen elämänsä
vaikuttajia olivat sota,
karjalaisuus ja politiikka.
Hänen elämänkaarensa alkoi tammikuun viimeisenä
päivänä 1914 maanviljelijä
Paavo Virolaisen perheessä Viipurin maalaiskunnan Ylä-Sommen
kylässä.
Johannes Virolainen oli sukunsa ja kylänsä ensimmäinen
ylioppilas.
Valkolakin saatuaan 1932 hän kävi asepalveluksen. Hän
itse kirjoittaa
eräässä artikkelissaan syyskuussa 1932 Haminan Reserviupseerikoulun
tunnilla
kouluttavan luutnantin sanoneen: "Teistä pojat tulee reservinupseereita,
jos
nyt alkavan kurssin selvitätte. Jos itäinen naapuri hyökkää,
mikä meidän on
aina pidettävä mielessä, teistä kaatuu kolmen ensimmäisen
kuukauden aikana
yli 50 prosenttia". Johannes Virolainen toteaa: "Näin
meille puhuttiin,
mutta me uskoimme rauhaan".
Rauhaan uskottiin niin Karjalassa kuin koko Suomessa. Karjala eli "hyviä
vuosia". Elettiin taloudellisen ja henkisen nousun kautta. Maakunta
kohosi
jättiaskelin muiden maakuntien tasolle. Viipuri kasvoi maan toiseksi
suurimmaksi kaupungiksi. Oppilaitokset ja kulttuuri eri muodoissaan
kukoistivat. Myös muualla Karjalassa elettiin voimakasta kehityksen
kautta.
Talvisota syttyi suurelle osalle kansaa täysin yllätyksenä.
Syyskuun
ensimmäisenä päivänä 1939 Saksa hyökkäsi
Puolaan. Englanti ja Ranska
julistivat Saksalle sodan 3. syyskuuta. Lokakuussa tuli Suomen hallitukselle
pyyntö lähettää edustajansa neuvottelemaan maittenvälisistä
tärkeistä
kysymyksistä. Tämä osoitti jo, että Suomi joutuisi
alkaneeseen sotaan
mukaan. Suomi ei voinut suostua Moskovasta asetettuihin vaatimuksiin
ja niin
neuvottelut päättyivät tuloksettomina. Seurauksena oli
Neuvostoliiton syytös
rajaloukkauksista ja puheet "Mainilan laukauksista", joiden
mukaan Suomen
tykistö olisi ampunut itärajan yli surmaten neuvostoliittolaisia
sotilaita.
Ilman sodanjulistusta Stalin määräsi joukkonsa hyökkäämään
itärajalta
Karjalan Kannakselta aina Petsamoon saakka tavoitteena Suomen miehittäminen.
Näin
toteutuivat ne kauhukuvat, joita suomalaiset olivat nähneet
puolalaisten paetessa hädissään sotaa. Kuvat, joiden
ei koskaan uskottu
toteutuvan meillä Suomessa, muuttuivat todeksi - ensimmäinen
evakkovaellus
alkoi. Sota kosketti kaikkia - koko Suomea ja vaati veronsa perheiltämme
pienimmästä suurimpaan. Karjalaisten evakoiden kohdalla orvoiksi
jääneet
lapset, lesket ja poikansa menettäneet vanhemmat joutuivat kamppailemaan
kodin ja omaisuuden menettämisen ohella vielä rakkaittensa
menettämisestä
aiheutuneen tuskan kanssa.
Maa- ja
metsätaloustieteiden kandidaatiksi ja agronomiksi v. 1938
valmistunut Johannes Virolainen joutui hoitamaan siviiliväestön
evakuoimista. Hänestä oli tullut syyskuun alussa 1939
kansanhuoltoministeriön Viipurin läänin piiritoimiston
päällikkö ja hänet
siirrettiin sodan alettua II Armeijakunnan Esikunnan evakuoimistoimistoon.
Hänen tehtäviinsä kuului väestön evakuoiminen
yhdessä sotilasviranomaisten
kanssa ja erityisesti omaisuuden siirtäminen pois sotatoimialueelta.
Ennen sotaa
laaditut evakuoimissuunnitelmat olivat puutteellisia ja
keskittyivät väestön siirtämiseen. Sodan jaloista
ehdittiin onneksi siirtää
huomattava määrä ihmisiä. Sotatoimien puhjettua
ja Neuvostoliiton hyökätessä
laajalla rintamalla, tilanne vaikeutui niin, että vastuu hallinnosta
ja myös
evakuoinnista, siirtyi sotilasviranomaisille. Vihollinen ylitti nopeasti
aikaisemmin tyhjennetyn rajavyöhykkeen ja erityisesti joulukuun
alkupäivät
olivat jännittäviä neuvostojoukkojen edetessä.
Viipurin
lääniin muodostui kaksi erillistä evakuoimisaluetta,
Karjalan
kannas ja Laatokan Karjala, joista Kannas oli laajempi ja vaikeampi
kiireisen aikataulun ja alueen väkirikkauden vuoksi. Selvisi myös,
ettei
omaisuudesta ehditty muutaman päivän kuluessa paljoakaan pelastaa.
Evakuointityö oli kuitenkin uutteraa. Viranomaiset pyysivät
ja saivat apua
joka taholta: autoja, rautatievaunuja ja hevosia. Valtioneuvosto mm.
kehotti
lähettämään kaikki valtakunnan käytettävissä
olevat kuorma-autot Karjalaan
evakuointikuljetuksia varten.
Monet meistä
täällä nyt seisovista, vanhempamme ja isovanhempamme
kokivat
sekä vuoden 1939 lähdön, jota pidettiin tilapäisenä,
että myös katkeran
toisen evakkotaipaleen, jolta ei vieläkään ole ollut
paluuta. Olemme eläneet
suomalaisina yhdessä toisten heimoveljiemme ja sisartemme kanssa
rakentaen
sodan jälkeistä Suomea hyvinvointivaltioksi, jossa meidän
ja lastemme nyt
kelpaa elää. Karjalaiset ovat olleet vaikuttajia, kulttuuripersoonia,
poliitikkoja - hyvänä esimerkkinä on mies, jonka muistomerkin
ääressä nyt
olemme. Hänen perusti kotinsa tänne Lohjan alueelle, oli maassamme
kauimmin
kansanedustajana ja monissa ministerintehtävissä toiminut
henkilö.
Merkittävää oli myös hänen toimintansa Eduskuntamme
puhemiehenä. Hän
ansaitsi varmasti paikkansa maamme kahdeksan valtioneuvoksen arvon saaneen
henkilön joukossa. Hänen elämäntaipaleensa ja evakkotaipaleensa
päättyi 11.
joulukuuta 2000 ja hänen viimeinen leposijansa on Lohjan kauniin
P.Laurin
kirkon kupeessa. Hänelle pystytettiin kuvanveistäjä Nora
Tapperin tekemä
muistomerkki tälle paikalle v. 2004.
Meitä
suomalaisia on kautta aikojen vahvistanut usko Jumalaan ja Hänen
johdatukseensa vaikeinakin aikoina. Pyydänkin, että lähtiessämme
taivaltamaan tunnemuistojemme kanssa Evakkovaellustamme, laulamme yhdessä
Johannes Virolaisen lempivirren, joka tunnetaan "Titanicin hymninä"
Sua
kohti Herrani. Virsi löytyy virsikirjasta uudelleen sanoitettuna
alkaen
sanoilla Käyn kohti Herraani. Me kuitenkin laulamme sen niillä
sanoilla,
joilla myös Johannes Virolainen oli sen oppinut.
|
MITEN
EVAKKOKOKEMUKSET OVAT VAIKUTTANEET YHTEISKUNTAKEHITYKSEEN JA YKSILÖLLISESTI
Pirjo
Riitta Rintanen
Laillistettu psykologi
4.8.07
|
Omat kokemukseni
evakkojen lapsena, toisen polven karjalaisena,
pari runoani aluksi:
SEPPELELEITÄ
Kesällä 2007
Kirvun
sankarihaudalla
kedon kukat enolleni,
melkein lapsi vielä,
enempää ei voi antaa kuin henkensä
toisten puolesta
kiitos, eno, joka päivä
kirkon
rappusilla
auringossa
olen tullut kotiin
ei mitään puutu
hetken taivas
kirkonmäeltä
kaatuneiden venäläisten
muistomerkille
seppelettä kantaa
vauvasta saakka
sotaorpo Kirvun mies
isä kaatui
nyt
seppelettä kantaa
tietä pitkin
miten mies jaksaa
noin raskasta taakkaa
selkä suorana
vakain askelin
PIDÄN, PIDÄN KIINNI
Karjalainen
vanhus
kansallispuvussaan
niin kauniit kädet
poskien rypyt
tukan harmaa
silmien elävyys ja syvyys
en halua
irrottaa kättäni
kosketusta Karjalasta
lämpö ja muistot
niin yksin, kun lähdette
koko Karjala sydämessä
Sodan aiheuttamia
menetyksiä:
- isänmaan
osan menetystä,
ei ole surtu yhdessä koko maa, ihmiset eivät tiedä, miten
suuresta alueesta on kysymys, miten rikkaasta alueesta, naapurille aina
sotilaallisesti ja taloudellisesti tärkeästä alueesta,
Viipuria ja Petsamoa he ovat aina halunneet, teitä kaikille merille
kotiseutu,
luonto, maisemat, elinympäristö, ilmasto
heimon yhteyden, tapojen, kulttuurin menetys
murteen menetys
yhteisöjen ja kylien menetys, sureminen yhdessä vaikeaa hajallaan
eläen
hautausmaitten ja kirkkojen menetys
suvun hajoaminen, esi-isien polkujen menetys
kodin, perheenjäsenten hajaantuminen ainakin osaksi aikaa
omaisuuden, esineitten,
ammatin menettäminen
omaisten menetys
lasten ja nuorten aikuisen vastuuseen joutuminen liian varhain
äitien, naisten paineet kotiasioitten hoitamisessa, vastuu perheestä,
huoli isien ja miesten sodassa selviämisestä
vanhempien menetys, orpous
sotalapsikokemukset, kaksinkertainen menetys vanhemmissa, kielessä
terveyden ja mielenterveyden menetykset, isien menetetyt hermot vaikuttivat
perhe-elämään
ryssänä pitäminen
sodassa kaatumiset ja loukkaantumiset
huoli ruuasta ja vaatteista
monien elämänkohtalot muuttuneet rajusti (itse mukaan lukien)
sodasta syyllistäminen, miesten sotakokemusten jakaminen, vertaisryhmän
tuki, leimattiin sotahulluudeksi, militarismiksi,
lottien häpäisy, heidän maineensa tahraaminen
evakkojen nopea sopeutuminen, oli pärjättävä hyvin,
näytettävä, että on kelvollinen, hyvä
vaikeneminen kokemuksista, omasta kulttuurista
karjalaisten asuttaminen sisäsuomeen upea kansallinen saavutus,
siitä olisi voinut olla ylpeä yhdessä
ymmärtämättömyyden ja myötätunnon puutteen
kokeminen, toisilla huono kohtelu, toisilla taas hyvä
sanakarivainajien unohtaminen, heistäkään ei puhuttu
joka perheessä
traumojen käsittelemättömyys,
itsetunnon menetys
Olen kahden heimon kansalainen, Karjalan evakkojen ja länsisuomalaisten
vanhempien lapsi Länsi-Suomessa.
Äitini oli Kirvusta ja isä Antreasta, sukuni molempien vanhempien
puolelta niin pitkälle kuin sukututkijat ovat päässeet,
ovat kaikki Karjalasta. Isä oli sodassa, äiti lähti evakkoon,
oli toisessa Elisenvaaran pommituksessa, palasi välirauhan aikana
Ensoon ja tuli taas siskoni kanssa evakkona takaisin. Asettui lopuksi
Länsi-Suomeen.
En ole
saanut elää oman heimoni parissa, oman kulttuurin keskellä
vaan länsisuomalaisessa perheessä, tavaten kuitenkin äitiäni
ja siskoani koko elämäni ajan.
Kaikkea on ollut kaksi, vanhempia, koteja , heimoja, kulttuuria, murretta,
ensimmäinen äiti puhui karjalan murrtetta, toinen Rauman,
heimoidentiteettejä, isänmaakin kuin Kirvun sankaripatsas,
torso, kahtena kappaleena, pää hukassa.
Juuri ja
juuri olen päässyt häpeästäni, etten puhu karjalan
murretta vaan Rauman.
Karjalaisuuden
saatoin vasta ottaa itselleni omaksi identiteetikseni kymmenisen vuotta
sitten kaikkien vanhempieni kuoltua, etten loukkaa ketään.
Karjalaisista ja karjalaisuudesta ei puhuttu kotona koskaan, mutta ei
myöskään sanottu pahasti. Karjalaisuus oli vaiettu asia.
Kylässä oli karjalaisia, mutta koskaan ei sanottu, mistä
he olivat kotoisin. Karjalan juhlissa olin vasta ensi kerran Helsingissä
vuosituhannen vaihteessa ja sitten olen ottanut kaiken irti karjalaisuudestani.
Antti-ukkoani
en voinut tavata, vaikka hän eli syntymäni jälkeen kahdeksan
vuotta, äiti ei uskaltanut pyytää uusilta vanhemmiltani
minua ukon luo eikä hautajaisiin. Viime kesänä en saanut
tietää hautasalaisuuden takia edes haudan olinpaikkaa. Raamatun
mukaan viimeisenä päivänä meidät kuitenkin
nostetaan ylös haudoista, alimmatkin, sitä ei edes Orimattilan
seurakuntakaan voi estää, Antti-ukko, kun uskoi.
Yksi suru
ei riitä, ukon tapaamisen menetys, ukon läsnäolon menetys,
ukon menetys, ukon haudan menetys heimon mailla, johon hän olisi
kuulunut ja haudan menetys, jossa hän on.
Mielessäni
on nykyään kuitenkin syvä kiitollisuus länsisuomalaisia
vanhempiani ja sukulaisiani kohtaan sekä ylpeys omista karjalaisista
sukulaisistani, juuristani, karjalaisuudestani.
Kansamme historiassa sota aiheutti moninaiset traumat ihmisille sekä
aineelliset että henkiset. Useimmille tapahtui monta traumaattista
tapahtumaa, jotka jäivät käsittelemättä. Lotat
ja aseveljet olivat niitä traumojen käsittelijöitä,
kuuntelijoita, vaikka olisivat tarvinneet itse apua kriisiinsä.
Tietysti myös naapurit ja isovanhemmat auttoivat. Papeilla oli
täysi työ viedä kuolinviestejä ja siunata vainajat.
Oman isänmaan,
heimon, kulttuuriympäristön, sosiaalisen verkoston, suvun
yhteyden, omaisuuden, monien henkien ja terveyden menetykset, traumaattisten
tilanteiden kokeminen ja näkeminen sekä vanhempien ja omaisten
poissaolo tai henkinen stressi, hiljaisuuteen lukkiutuminen oli sen
ajan menetys, myös lapsille. Sotaorvot, sotalapset ja suuret ikäluokat
ovat eläneet vähillä eväillä. Sotalasten menetykset
moninkertaiset, kun menettivät vanhemmat molemmissa päissä
ja vieraus, kielen menetys, taas tullessa takaisin.
Traumaattiset
tilanteet pitäisi käsitellä nopeasti, välittömästi
aloittaa keskustelu, että ei lukkiintuisi, menettäisi kosketusta
tapahtuneeseen. Lapsi tai nuori ei pysty käsittelemään
surua yksin, koska on psyykkisesti vielä aikuisesta riippuvainen,
turvallinen aikuinen voi tukea puhumaan ja ilmaisemaan tunteita.
Vanhemman
menetys on vaikein menetys lapselle, lapsen menetys vanhemmalle. Voi
vain kuvitella sitä surun määrää, mitä
sodan menetykset toivat perheille. Myös aikuisen lapsen menetys
on tuskallista. Lesket saattoivat jäädä myös yksin,
sankarivainajasta saatettiin vaieta koko elämä niin, että
lapsi ei saanut mitään kuvaa kaatuneesta isästä.
Moni menetti kumppaninsa ja valitsi hätäisesti uuden kumppanin
ja solmitut avioliitot eivät aina onnistuneet siitä syystä.
Saksalaisten kanssa syntyneet kontaktit ja monesti traaginen ero aiheuttivat
menetyksiä, joista lapsilla ja aikuisilla on ollut vaikea puhua
häpeän takia.
Lapsi selviää
menetyksistä paremmin, jos tosiasiat kerrotaan, menetetystä
puhutaan avoimesti. Lapselle on tärkeää saada olla kiinnostunut
menetetystä ja että tämän sukuun pidetään
elävä yhteys. Menetetyn pitäisi saada elää
sisimmässä. Mustasukkaisuus on voinut olla myös este,
että kaatuneesta ei uuden kumppanin läsnä ollessa voinut
puhua. Sodassa oleva isä ei saanut olla lasten kanssa ja palattuaan
hän oli henkisesti kovilla sekä tapahtuneesta että käytännön
elämän järjestämisessä, kaiken alusta alkamisessa,
sopeutumisessa uusiin oloihin. Monet isät olivat kireitä,
huusivat unissaan, kun traumoista ei saanut puhua sotahulluksi leimaamisen
takia. Alkoholinkäyttö oli myös saattanut lisääntyä
sodan aikana. Lapset saattoivat jäädä etäiseksi
tunnetasolla.
Sodan aikana
tärkeintä oli hengissä ja arjessa selviäminen, ei
siinä ollut tilaa tunteille, se oli kriisiaikaa. Sodan jälkeen
ei saanut puhua sodasta, mitä menivät sotimaan, miksi tulivat
Karjalasta tänne, olisivat jääneet sinne. Myös poliittisista
syistä ei saanut puhua, propagandasta piti naapuri
huolen. Mediassa tahtoo vähän sama jatkua, vaikka naapuri
ei enää niin painosta. Karjala ei ole tarpeeksi esillä,
sen historiasta, kulttuurista ja heimosta ei ole tarpeeksi tietoa ihmisillä.
Tunteita,
joita moni kantoi ja kantaa, on syvä loukkaantuminen, mitätöidyksi
itsensä kokeminen, täydellisen ymmärtämättömyyden
kokeminen menetetystä. Syyllisyys ja häpeä ovat myös
tavallisia tunteita, samoin huonouden tunne, ulkopuolisuus, erilaisuus
temperamentissa ja ulkonäössä. Vielä tänäänkin
meidät saatetaan mieltää venäläisiksi, Karjala
Venäjäksi. Karjalaa ei saa kaivata kuin omiensa parissa, sitä
ei saa toivoa takaisin, Karjalasta ei saa puhua, mitä niistä
vanhoista enää. Menetykset ovat olleet reaalimenetyksiä,
ei niitä voi poistaa kokonaan mielestä mitätöimällä,
vaikka onkin elettävä tässä ja nyt.
Nykyään
monilla mennyt saattaa aktivoitua tärkeiden ihmisten kuoltua, oman
terveyden alkaessa heikentyä, oman rajallisuutensa tajutessa. Itsenäisyys
heikkenee konkreettisesti voimien myötä, saavutettu erillisyys
heikkenee, kun riippuvuus lisääntyy. Tulee kaipaus vanhempiin,
äitiä ja isää ikävä. Puolison kuollessa
voi vanhukselle tulla romahdus, kiintopiste Karjalaan, kotiin katoaa.
Jokainen menetys nostaa esiin kaikki edelliset käsittelemättömät
menetykset.
Jos traumoja
ei käsittele, ne ovat mukana hyppyyttäen meitä tiedostamattomasti.
Masennus on perusreaktio avuttomuuteen ja psyykkiseen kipuun. Takana
on usein juuri pitkältä ajalta menetyksiin liittyvää
kiukkua ja surua, johon ei ole tunnekosketusta. Masennus voi olla geneettisestä
taipumuksesta johtuvaa, traumaperäistä tai molempia yhdessä.
Olemme rakenteeltamme ja kestokyvyltämme erilaisia. Hormonaaliset
tekijät ja vanheneminen vaikuttaa mielialaan myös. Myös
saamamme kasvatus ja mallit tärkeiltä aikuisilta, useimmiten
vanhemmilta vaikuttavat itsekuvaamme, itsetuntoomme ja kykyymme aktiivisesti
työstää ongelmiamme ja löytää ratkaisuja.
Ongelmana
saattaa olla se, että koemme ja reagoimme nykypäivään
samalla tavalla kuin opimme kokemaan lapsena. Realiteetti voi olla ihan
toinen nyt elämässämme, mutta reagoimme siihen samoin
kuin olemme lapsuudessamme elämämme kokeneet ja oppineet reagoimaan.
Elämän kokemisen saattaminen ajan tasalle, nykyisyyteen on
usein terapian tehtävä.
Liian varhain
menetetty vanhempi ei ole voinut olla turvana ja mallina riittävän
kauan, lapsi ja nuori jää heikoille, ellei tule jotain muuta,
joka ottaa nämä tehtävät kantaakseen. Kriittinen
vanhempien menettämisen aika koskee myös aikuisuuden kynnyksellä
olevaa nuorta. Elämänmyönteisesti ajattelevat vanhemmat,
onneksi myös heimomme, antavat mallin toivosta ja sitkeydestä
sekä sopeutumisesta realiteetteihin.
Karjalaisilla
ei ole omaa maakuntaa konkreettisena maassamme enää, heimo
voi kokea yhteenkuuluvuutta yhteisissä tapaamisissa, Karjala tällä
puolen olemme me. Minulla on rakas laihialainen ystävä, jonka
suvut ovat olleet aina siellä. Muistan kateuden hautausmaalla kun
hän äitinsä kanssa näytti kaikki sukuhaudat vaikka
kuinka pitkälle, kaikki nukkuivat omassa omiensa joukossa, elävien
ja kuolleiden.
MUMMON
HAUDALLA
Nuorena
kuolleen, kahdentoista lapsen isäni äidin
mummoni
haudalla ei ole ristiä
hautaakaan en tiedä
kummalla Antrean hautausmaalla mummo nukkuu
uudessa vai vanhassa
monesti olen vaeltanut niissä
miettinyt
tuollako vai tuolla
isä
jäi kymmenvuotiaaksi äitinsä kuollessa, kaksi nuorempaakin
oli
mummostani ei jäänyt yhtään valokuvaa, ei yhtään
muisteloa,
mummon puolen sukulaista,
jäi vain iltarukous,
jonka hänen oli täytynyt opettaa isälleni ennen kuolemaansa
äiti
kertoi isän sanoneen sodan aikana tietävänsä keskitysleireistä,
äiti alkoi kovasti pelätä
isä oli pyytänyt äidin siunata itsensä illalla,
niin äidin ei tarvitse
pelätä mitään pahaa
isästäkin
jäi usko, isänmaa, jota hän puolusti, minä ja sisko
mummon
haudan risti on
ristissä olevat käteni rukoillessani
mummosta tiedän nyt ainoan ja tärkeimmän uskon
Syvimmälle juuret ulottuvat juuri hautausmaalla, omat juuret ja
kansan. Karjalan juhlilla dos. Petri Raivio kertoi, miten juuri hautausmaat
joutuvat venäläisten hävityksen kohteeksi, koska on vaikea
hävittää sitä totuutta, että vuosisatoja ovat
suomalaiset siellä asuneet ja siellä he nukkuvat edelleen.
Kirvussakin hautausmaan päälle on rakennettu asevarikko ja
hautakivet ovat rakennusten perustuksena ja talojen savupiippujen tiilet
seininä. Rakennukset Kirvussa ovat jo rappeutuneet, mutta siunattu
maa on pysyvä, siunausta ei saa pois eikä historia muutu,
vaikka sen kirjoittaisi kuinka oman mielensä mukaiseksi realiteettien
vastaisesti. Myös talot muistuttivat meistä, keneltä
maa on otettu, ne piti hävittää, talot muistuttivat myös
kulttuurista. Pitäjien nimet kertovat vanhoista asukkaista ja ne
on valloittaja muuttanut. Joka kerran Karjalassa käydessä,
jotain omaa on taas hävitetty, menetetty.
Luen sotapäiväkirjoja
ymmärtääkseni tapahtumia, kaatunutta enoani, etsin häntä
muistiinpanoista, oliko joku lähellä rintamalla, mikä
on ollut vapautemme vaiettu hinta.
Sydämessäni koen surua siitä, että mukana olleet
eivät saaneet myötätuntoa, tilaa puhua, arvostusta, kuin
vasta nyt, kun suurin osa on jo kuollut. Tunnen surua, että yhtään
sotaa, Karjalaa koskevaa kirjaa en ole koulussa lukenut. Kertaakaan
veteraaneja ei muistettu, oltu heistä kiitollisia ja ylpeitä.
Napoleon oli tärkeä, oman maan ja Viron historia ei. Lotat
olivat täysin pannassa. Totuutta ei voi kuitenkaan tuhota, olen
tutustunut myöhemmin lottiin.
Oman maan
historiasta, sen sota-ajasta, menetyksistä, Karjalan menetyksestä,
karjalaisten kohtalosta pitäisi uskaltaa puhua avoimesti, surra
koko kansana aineellisesti ja henkisesti rikkaan Karjalan menetystä.
Meidän pitäisi myös arvostaa enemmän oman kulttuuriamme
ja karjalaisten asuttamista, koko heimon pelastamista sisämaahan
siirtolaisina. Jokaisen pitäisi saada asua omassa kulttuurissaan,
omiensa joukossa, omilla juurillaan, jokainen tarvitsee ne omaan identiteettinsä.
Karjalaiset
voivat olla esimerkkejä, edellä kulkijoita, miten säilyttää
toivo, olla vastoinkäymisissä äärettömän
sitkeä. Itse ainakin vastoinkäymisissä saan voimaa ajatellessani
omaisiani, jos kerran he ovat selvinneet ja jaksaneet, miksen sitten
minä, samaa sukua, kun olen.
Kuvia
Lohjan vaellukselta |