Virolahden
Evakkovaelluksesta syntyi tutkimusta
Evakkovaellus
teki mahdolliseksi kokea menneisyyttä nykyisyydessä. Näin
voi tiivistää ja yksinkertaistaa Virolahdella 10.6. 2006 järjestetystä
ensimmäisestä Evakkovaelluksesta tehdyn tieteellisen esityksen
johtopäätöksiä.
Tampereen
yliopiston yhteiskuntatieteiden laitoksella työskentelevä tutkija
Anna-Kaisa Kuusisto-Arponen on analysoinut Evakkovaellusta englanninkielisessä
tieteellisessä julkaisussa "Social & Cultural Geography",
joka keskittyy sosiaali- ja kulttuurimaantieteen aiheisiin. Lue lisää
tästä.
Evakkous
vaikutti monin tavoin
Evakkovaellus keräsi satoja osanottajia
"Evakkous
on selvästi vaikuttanut sen kokeneisiin ihmisiin, se on jäytänyt
tai katkeroittanut tai antanut empatian kykyä eri syistä pakon
edessä
liikkeelle joutuneita kohtaan tai lisännyt yleistä elämän
ymmärrystä, vielä
luovuutta." Näin totesi valtioneuvos Riitta Uosukainen
avatessaan 4.7.2009
kolmannen valtakunnallisen Evakkovaelluksen Virolahdella. Puhe kokonaisuudessaan
täällä.
Toisen kerran
Virolahdella järjestetty Evakkovaellus keräsi viisi- jopa
kuusisataa osanottajaa tunnematkalle evakkotielle. Kahdeksan ja puolen
kilometrin vaellusreitillä muisteltiin, miltä tuntuu äkkilähtö
omasta
kodista. Samalla vaellus oli kunnianosoitus kaikille evakkotiestä
selviytyneille.
Vaelluksen
avaaja ja suojelija valtioneuvos Uosukainen muisteli omaa
evakkotietään ja kokosi yhteiset tunteet toteamukseen: samalla
matkalla
ollaan vielä. "Evakkous ilmenee syvästi ajatuksissa ja
hupaisasti arjessa:
en millään henno heittää pois vaatteita ja tavaroita;
niitähän voi vielä
tarvita. Ja aina ostan kasvunvaraa, niin että lapsenlapsen
Berliinin-tuliaishattukin hulahti syvälle otsalle."
Uosukainen
nimesi myös kaksi voimanlähdettään: olen nainen ja
olen
karjalainen. "Kumpaakin ominaisuutta on pyritty käyttämään
nöyryytykseen ja
alistamisen välineenä, mutta olen kaikissa vaiheissani tehnyt
voitavani
saattaakseni konkreettisesti näkyville naiseuden ja karjalaisuuden
parhaat
puolet ja voiman. Evakkous on tuonut vahvan lisävivahteen karjalaisuuteeni."
Evakkovaellus
lähti liikkeelle Pyterlahden Opistonmäeltä, kun ratsain
saapunut rakuunaluutnantti oli tuonut evakuointi-ilmoituksen. Se määräsi
kävelemään ensin Virojoen kirkolle, josta oli sitten jatkokuljetus
eteenpäin. Siviilejä suojaamaan saatiin myös joukkoja,
joita oli asemissa
reitin varrella.
Valtaosa
vaeltajista oli pukeutunut evakkoajan asuun. Evakkovuosien
tunnelmaan johdattivat hevosten, sotilaiden ja lottien lisäksi myös
reitin
varren askareet. Heinää niitettiin viikatteella ja laitettiin
seipäille
ennen kuin lähdettiin. Pyterlahden kyläyhdistyksen monin tavoin
elävöittämän
vaellusreitin varrelle oli kerääntynyt myös väkeä
evakoita ihmettelemään --
aivan kuin kotiseudultaan pakenevia ihmeteltiin aikanaan. Nyt evakot
ikuistettiin digi- ja kännykkäkuviin.
Virolahden
kirkolla vaelluksen päättäneessä kenttähartaudessa
rovasti Ismo
Saarikoski muisteli omaa evakkomatkaansa Virolahdelta Helsinkiin. Suomessa
on ollut evakkoja yli 400 000, sillä evakkoon on lähdetty Karjalan
lisäksi
myös Sallasta, Lapista ja Porkkalasta. Lapin ja Porkkalan evakot
pääsivät
palaamaan takaisin kotiseuduilleen.
Nuorimmat
vaeltajat kulkivat vielä rattaissa. Vanhimmat muistelivat omaa
varsinaista evakkotietään, sitä miltä lapsesta ja
nuoresta tuntui, kun
pommikoneet ilmaantuivat päälle ja piti heittäytyä
suojaan. Kulkipa ainakin
yksi nuorista vaeltajista reitin paljain jaloin. Avojaloin joutui kulkemaan
osa evakoistakin, kun sateet kesäkuussa 1944 hajottivat muutenkin
huonoja
jalkineita.
Evakkovaelluksen
järjestivät Evakkolapset ry. ja Virolahden Karjala-seura
ry. yhteistyössä lukuisten virolahtelaisten järjestöjen
kanssa.
Evakkolapset
kiittää kaikkia, jotka ovat olleet mukana vaelluksen
järjestelyissä. Erityiskiitos Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiölle,
Suoja-säätiölle, Virolahden kunnalle ja seurakunnalle.
Kuvat Lauri Kosonen
Lisää
kuvia vaellukselta 4.7. 2009.
|